fbpx
În acest articol vei înțelege ce este Google Consent Mode v2 și cum ne afectează dar și ce trebuie făcut.

Despre Google Consent Mode v2 – ce este acesta și cum ne impactează

Sunt sigur că deja ai auzit despre acest Google Consent Mode v2 de multe ori, mai ales dacă deții un business și te promovezi prin Google Ads.

Din ce am văzut în mediul online, în continuare pare o enigmă tot ceea ce presupune acest noi standard în materie de consimțământ al cookie-urilor, așadar am decis să postez acest articol.

Ce este Google Consent Mode v2?


La finele anului 2023, Google a anunțat o nouă cerință pentru toate site-urile care desfășoară campanii publicitare prin intermediul platformei Google Ads: implementarea noului model de consimțământ cunoscut sub numele de Consent Mode v2.

Site-urile care nu se conformează acestor cerințe până pe data de 6 martie vor suferi o scădere semnificativă a performanței în cadrul campaniilor lor. În plus, dacă până la sfârșitul anului nu se realizează implementarea, conturile lor Google Ads vor fi suspendate.

Această schimbare aduce în prim-plan importanța vitală a adaptării la noul model de consimțământ, deoarece neconformitatea poate avea consecințe serioase pentru rezultatele campaniilor publicitare.

Aceste modificări sunt impuse ca urmare a cerințelor GDPR și actualizările sale, accentuând importanța adaptării la standardele actuale în materie de protecție a datelor personale și a intimității utilizatorilor.

Consent Mode se referă, în esență, la modul în care Google gestionează semnalele referitoare la utilizatorii care nu au acordat consimțământul pentru cookie-uri.

Aceste semnale sunt esențiale pentru modelarea conversiilor și comportamentului utilizatorilor și reprezintă o componentă crucială în funcționarea urmăririi acțiunilor utilizatorilor pe site-uri, într-un mediu tot mai preocupat de protecția datelor personale.

Odată cu lansarea Consent Mode v2, Google introduce practic doi noi parametri în gestionarea consimțământului:

  • ad_user_data – reține dacă utilizatorul a consimțit sau nu ca datele sale să fie colectate în scopuri de publicitate.
  • ad_personalization – reține dacă un utilizator a acordat permisiunea pentru utilizarea datelor lor în campaniile de remarketing.

Acești doi parametri completează alți doi parametri care au apărut odată cu Consent Mode v1, mai precis ad_storage (pentru cookie-urile de publicitate) și analytics_storage (pentru cookie-urile de analiză). Este important de menționat că acest Consent Mode afectează doar tag-urile Google, cum ar fi Google Tag, Google Analytics, Google Ads etc. Prin urmare, dacă nu utilizezi niciunul dintre produsele Google și activezi doar Pixel-ul Facebook, de exemplu, această schimbare nu te va afecta, cel puțin în momentul redactării acestui articol.

Există două moduri de instalare Google Consent Mode v2:

Conform documentației Google, există două modalități de a implementa Consent Mode pe un site: Basic și Advanced.

Aceste denumiri nu reflectă nivelul de dificultate al implementării Consent Mode, ci modul în care Google administrează consimțământul utilizatorilor.

În esență, atunci când un site optează pentru implementarea Consent Mode v2 în modul Basic, acest lucru înseamnă că toate tag-urile Google sunt blocate să fie declanșate până când utilizatorul își exprimă acordul pentru cookie-uri.

În schimb, implementarea Advanced permite declanșarea normală a tag-urilor, chiar dacă un utilizator nu și-a exprimat acordul pentru cookie-uri. Cu toate acestea, Google trimite semnale către serverele lor astfel încât un anumit utilizator să nu poată fi identificat direct în legătură cu o acțiune pe site.

Aici intervine modelarea datelor, în care Google se bazează pe diferite semnale, cum ar fi locația și momentul zilei. În acest caz, nu sunt trimise date către server care ar putea identifica direct acel utilizator.

Documentația oferită de Google cu privire la aceste diferențe poate fi accesată la acest link.

Cum poate fi implementat Google Consent Mode v2?

Consent Mode poate fi integrat fie direct prin cod, utilizând gtag.js, ceea ce înseamnă că trebuie să apelați la un developer, fie printr-o opțiune mai simplă și pe care o recomandăm și noi, și anume să folosiți o platformă dedicată în acest sens. Pentru website-urile făcute în WordPress, sunt suficiente pluginuri. Google oferă o listă de furnizori recomandați pentru acest tip de serviciu, care vă pot ușura semnificativ implementarea, majoritatea furnizând documentații detaliate despre modul în care poate fi implementat Consent Mode. De asemenea, aceste platforme oferă posibilitatea de a fi integrate prin Google Tag Manager, fiind aceasta implementarea pe care o recomandăm și noi.

Pare totuși mai complicat, nu?

Într-adevăr, până la intrarea în vigoare al Consent Mode v2, lucrurile păreau că sunt mai relaxate, doar un banner cookies de informare și gata. Însă conform normelor GDPR, ar fi trebuit ca și Consent Mode v1 să aibe implementate aceste mecanisme, acum diferența fiind resimțite direct în rezultatele campaniilor de Google Ads dar și în afișarea datelor colectate în Analytics. Practic acum Google ne obligă să respectăm normele impuse de GDPR.

Ce implicații se vor resimți de acum înainte?

Cu siguranță, efectele noii versiuni a Consent Mode v2 vor fi vizibile, însă în prezent putem doar anticipa, bazându-ne pe experiența anterioară în implementarea unor cerințe similare. În lista posibilelor implicații putem include: o posibilă diminuare a calității măsurătorilor datelor de conversie, deoarece, după cum am observat în cazul utilizatorilor Apple, un procent semnificativ (peste 50%) optează să nu fie țintiți în reclame personalizate; o anonimizare mai accentuată a utilizatorilor, ceea ce face mai dificilă interpretarea comportamentului acestora (așa cum a fost în Analytics UA); și posibile costuri crescute pentru aceeași performanță ca de până acum (deși sper să mă înșel).

Totodată, Google ne anunță că în lipsa implementării corespunzătoare a noului standard, până la finalului anului 2024 ca termen limită, conturile de Google Analytics nu vor mai colecta date! Deci un alt motiv pentru care să nu amâni această implementare care este suficient de importantă.

Am nevoie de ajutor în implementarea Google Consent Mode v2!

Dacă ai nevoie de implementarea acestui mecanism atât de vital marketing-ului online, poți să ne contactezi prin canalele oficiale de comunicare, precum WhatSapp sau e-mail la contact@quantumsync.ro

Navigând pe diverse website-uri, observ…

Observ puțin amuzat cum foarte multe site-uri încă nu au implementată această nouă cerință, deși este foarte clar că vor fi, dacă nu sunt deja, impactați de măsurile luate de către Google.